Fredag! tack o lov…

Det är fredag!  och det är jag supertacksam för. ✌

Min vecka har bestått av väldigt tidiga morgnar och sena kvällar.  Känns som jag har varit upptagen med ”måsten” hela tiden.

Nästa vecka kommer att gå i samma anda men jag kommer att bo i Stockholm i tre dagar utan min sambo.  Jag är väldigt hemmakär och vill helst inte vara ifrån Peter men mina kollegor gör dessa dagar till en fröjd så den här gången känns det helt okej…  men det är nästa vecka.  Idag är det fredag och nu är det dags att njuta av en lugn helg💞

Sunny side up löve miss White

Galen vecka

Den här veckan började med en resa till Stockholm på måndagen, där jag skulle träffa en ny uppdragsgivare för ett nytt uppdrag jag ska sälja in. Mötet gick jättebra och kvällen avslutades med middag och bio. Star wars filmen, alltså den var så där, tyckte jag. Det kändes som en utdrygnads film.

Tisdag, fortfarande kvar i Stockholm och började återigen på mitt huvuduppdrag som jag fullkomligt älskar. Det handlar om människor du jobbar med, att du trivs och älskar de jobb du gör. Har fått en ny glöd efter lite ledighet och nu är jag redo att spränga alla gränser för vad jag levererat hittills.

Onsdag, home sweet home, dags att åka till ett jobb jag hade för många år sedan och hjälpa till där. Det var så himla kul. Jag hade glömt hur roligt det var med direkt kundkontakt och incheckning. Kom hem 22.30 och var så upp i varv att jag nästan inte kunde sova.

Torsdag, började med mitt nya uppdrag som jag hade möte om i måndags och det gick så himla bra. Jag älskar att jobba hemifrån och få saker gjort utan att bli störd, många har svårt med det, när det kommer till disciplinen och ensamheten, men inte jag inte…

samtidigt som allt det här så håller jag min diet, träning och mitt tålamod, främst kring att ha hantverkare hemma som lever rullan och stökar ner… men de ska ha creed, det blir jättefint här hemma. Här kommer en liten bild på köket.

Imorgon blir det att vara helt ledig, sova länge, träna och bara ta helg.

Sunny Side Up! – Löve Miss White
Bild ref: alltomstockholm

Byt namn eller inte… Behöver lite råd nu!


Jag och min sambo håller på med att se över att gifta oss efter att vi i år ska fira 20 år som par.

Trots att vi varit ihop så länge så vet vi fortfarande inte vilket namn vi vill ha. Båda är villiga att byta men vad känns rätt?

Min sambo heter Andersson – Väldigt svenskt och trevligt. Lätt att smälta in och under min uppväxt kunde jag inte tänka mig något bättre namn än just Lisa Andersson.
När jag först flyttade till Sverige hette jag Lisa King, då min mor heter King. Men det visade sig att jag var skriven på min far med namnet White. Jag hatade White när jag var yngre, verkligen hatade det. Idag tycker jag helt annorlunda. White är mitt namn. Det är jag.

Min sambo Peter tycker om namnet White och jag kan tänka mig Andersson och White tillsammans. Men Peter skulle verkligen inte tycka illa om King.

Ja, nu kanske ni tycker att jag är löjlig med tanke på världskrig och svältande barn men jag kan FAN inte bestämma mig. Det här känns svårt. Svårare än allt annat kring ett bröllop. Kommer jag fortfarande att vara JAG om jag byter namn? Kommer Peter känna sig bekväm med att byta namn? ska vi behålla Andersson också?… Alla dessa val.

Har du erfarenhet att byta namn och vill dela hur det kändes för dig, eller hur tankarna gick innan det, så är jag hemskt tacksam för lite råd. Eller om du bara vill dela med dig lite hjälp – DO IT :)!

wedding_06

Sunny Side Up – Löve Miss White

Vem följer du?

Jag skannar igenom bloggar med andlighet, fitness och författare men följer inte någon slaviskt. Däremot har jag lärt mig en hel del om hur jag själv vill att andra upplever min blogg, genom mina läsrutiner på andra bloggar.

Väljer jag att följa någon på deras blogg, så gör jag det i perioder och då kan jag återkomma till deras blogg varje dag, och även flera gånger per dag, beroende på hur aktiva de är i sina bloggar. När dom inte har uppdaterat på flera dagar så tappar dom mig. Jag orkar inte gå tillbaka flera dagar utan uppdatering.

Det här lärde jag mig mycket av för min egen blogg och jag försöker nu uppdatera varje dag och blir nästan trött på mig själv när jag inte gör det, men jag jobbar på det. Vi har olika rutiner och det är bra.

Du som läser min och andras blogg, hur tänker du kring detta.
Besöker du dina favoritbloggar varje dag, eller några dagar i veckan?
Vad föredrar du?

Skulle vara kul att höra hur era läsrutiner är.

follow_our_rules_by_aquasixio-d6ynbbs

Sunny Side Up – Löve Miss White

100 dagar – Hur går det för dig?

Dag 2, av 100 hälsosamma dagar.

Idag känns det som om jag inte gjort något annat än det här. Det som skiljer sig idag från igår är att jag egentligen inte haft någon tid att tänka, att bli sugen eller vara uttråkad.

När jag är uttråkad så kommer mina tankar igång.
-Är det värt det?
-Klart jag ska få äta mina goda hembakta bullar, vill ju inte att dom ska bli frysskadade.
-Jag skulle behöva träna, men jag vill inte, jo jag vill, nej, jag gör det inte.
-Varför drack jag inte mer julmust i jul, nu är jag ju så sugen.
ha.ha.ha, fy fan vad jag är rolig när jag är uttråkad, känner du igen dig?

Men idag är alla dessa tankar borta och nu känner jag mig riktigt bra igen. Jag går alltid igenom det här, så jag har lärt mig med tiden att hantera det, trots att jag tidigare ändå gett med mig. Men inte denna gång.
Är det 100 dagar så är det 100 dagar.

Fick också träningen gjord idag och det gör så mycket. Blev otroligt pigg och glad, speciellt när jag trodde att jag inte skulle hinna med det pga att vi skulle köpa grejer till badrummet och mycket mer. Men vi hann handla till badrummet, handla mat, köpa present åt en vän, träna och åka till banken på 4 timmar, då ska ni inte glömma bort att restiden var totalt 1,5 tim.

Så med 2 dagar in på dessa 100 dagar, tror jag faktiskt att det kommer att bli roligare än jag tänkt mig. Hoppas det går bra för dig, berätta gärna. Ris och ros.

Dagens tips – Om du har svårt med ex sötsug, se till att äta med jämna tidsmellanrum ex var 3:e timme, men se också till att sysselsätta dig innan/när du känner att det kommer krypande.

easy-steps-to-happy-healthy-life-1-638

Sunny Side Up – Löve Miss White

Sverige dieten del 1

Vi är experter på att komma på nya dieter och ju mer exotiska och svåra dessa dieter verkar, ju mer slagkraft får dom i våra hem, även om det oftast bara är för en kort stund.

Alla dieter fungerar på något sätt men de flesta är oftast inte hållbara och ger tyvärr bara en tillfällig lycka som sedan slutar i ett misslyckande och en resa in i jojo-bantandets värld.

Men behöver det vara så svårt?
Måste vi söka oss utan för Sverige eller utanför Skandinavien för att lyckas med en bra ”diet” eller snarare en hållbar kosthållning för en lyckad viktminskning som håller livet ut?

Nej! Det behöver vi inte.

Vi har allt vi behöver här för att lyckas. Sverige är helt fantastisk med att producera hållbar, hälsosam mat som ger oss energi och även en underbar viktminskning om vi nu vill det.

Våra lokala bönder, odlare och producenter finns överallt. Dom jobbar varje dag för att ge oss ”BRA” mat till våra bord och jag vill slå ett slag för våra svenska hjältar med att presentera en ”diet” eller snarare en kosthållning för en hållbar viktminskning som jag stolt kallar för Sverige dieten.

Vad kan du förvänta dig av det här:
All mat ska komma från Sverige, PUNKT!
Du kommer att gå ner i vikt om du följer min kostplan
Du kommer att känna dig piggare och orka mer
Du kommer att upptäcka hur rikt Sverige är på bra mat
Recept på hälsosam, god mat.
Och mycket mer…

Missa inte del 2 av Sverige dieten.

Fresh vegetables on display in a farmers market.

 

Sunny Side Up – Löve Miss White

 

 

Nu kör vi 100 hälsosamma dagar, häng på!

Som jag skrev i slutet på förra året så körde jag 32 dagar helt fri från onyttigheter. Känslan av det här var helt underbart och jag tappade 5,5 kg. Med det sagt så vill jag att du hänger på mig på dessa 100 dagar utan att du känner någon form av tvång eller tävling, – det här ska vara roligt och gynnande för dig och du lägger upp det som du vill.

Jag har under denna period lagt upp några ”undantag” enbart för att jag inte ska känna att ”om” jag faller så har jag sumpat allting eller om man blir bortbjuden så ska det inte vara en big deal.

Mina undantag är:
1 gång per månad: middag och bio
( det här är helt valfritt och på bion behöver jag inte äta om jag inte vill, men jag får)
14:e feb – Alla hjärtans dag är en fridag.
Såna här enkla undantag tar bort känslan av att jag ”aldrig” får avvika och det gör det oftast lättare att hålla mig till planen än om jag säger aldrig.

Min godkända lista på mat:
Kyckling
Fisk
Kött
Skaldjur
Ägg
Potatis, ( och övriga rotfrukter)
Havregryn
Exotiska frukter
Valfria grönsaker som växer ovanför jord
Bär
Nötter
Avokado
Havremjölk
Riskakor
Olja – rapsolja
Ris
Då jag inte tål mejeriprodukter eller vete, korn eller majs så utgår detta ur min plan men för dig som tål detta lägg gärna till:
Keso
Yoghurt
Kvarg
Proteinpulver
ev. hård ost låg fett% begränsad mängd
Knäckebröd
Majs
För mer info om olika kostupplägg klicka på Kost och träningsplan

När det gäller träning så kommer jag att fortsätta att springa, dock inte 300 pass som under 2016. Men ändå 3-4 dagar per vecka samt styrketräning. Att gå promenader har jag inte hunnit med under året så även det kommer jag att lägga till enbart för att det är en trevlig träningsform som bränner bra med fett utan att slösa på muskulaturen.
Så underskatta inte promenader.

Mått, gör dina mått.
Att mätta sina resultat är viktigt, hur du gör det är upp till dig. Mina tips är
Måttband – Midja, lår och stuss.
Vågen
Fett % mätning med kaliper eller någon annan form.

Styrketest, gärna tidsbegränsat
Armhävning – hela eller på knä
Knäböj
Situps- mage
Gör detta dag 1 och sedan gör du det igen sista dagen av dessa 100 dagar. Tänk på att inte känna dig besviken vid dag 1 för det kommer att bli bättre.

Konditionstest
Spring en vis sträcka på tid
Upphopp på tid
eller något annat som tilltalar din kondition.

Sätt upp mål, utan mål är det lönlöst
Vikt, tappa ex antal kilo
Träningsmål, spring 5 kilometer eller 50 kilo i bänkpress osv, dina mål ska betyda något för dig.
Bli av med sötsuget
Äta mer grönsaker
Bli piggare
osv – dina mål är dina mål.

Jobba med mantran
vad du säger till dig själv är nästa viktigare än själva kosten och träningen. Om du äter bra och tränar men fortsätter att säga hur dålig du är – som kommer du tyvärr att få rätt i slutändan. Så ladda ditt sinne med

” Jag klarar det här.”

Många gånger när jag sprang så hörde jag rösten, sluta, du ska inte springa, du klarar inte det här eller fy vad jobbigt. Men till slut så tystnade den rösten för en starkare röst tog över med orden, du klarar det här, det är okej om det är jobbigt för imorgon blir det lättare. Du är grym.
osv… och vet ni jag klarade det. Jag vann.

Jag kommer att fortsätta sätta ut tips och råd under perioden.  Följ gärna med och kommentera gärna hur det går för dig.

_sp-navika-uspeha

Sunny Side Up Miss White

 

2017, ditt år!

Det är nu 2017.  Nya möjligheter…!

Hur ditt år än varit 2016,  så är det förbi.  Det var en lärdom för dig på något sätt.  Det är så du ska se på det.  Tacka för det och gå nu vidare.  Du kan inte förändra någonting från det gångna  året. Du kan endast se framåt,  eller helst se och vara nu, nu och nu.

Att släppa vårt förflutna är en styrka. En gåva till dig själv.

I stället för att tänka tillbaka på alla om,  ifall att osv.  Så ska du nu tänk på vad du vill ska hända framöver.
Om du fick önska dig tre saker för 2017…  vad skulle det vara? Fundera på det…

Skriv ner de här sakerna och sätt lappen på kylskåpsdörren.  Läs på lappen ofta,  känn glädje kring det här och var öppen för tecken.

happy-new-year-wishes-best-wishes-images-01

God fortsättning! 😚

Sunny Side Up – Löve Miss White